(Caught In The Net)
S anglickým humorem řeší povedený tatínek velký malér.
Osoby a obsazení
John Brown Václav Vydra
Stanley Gardner Josef Carda / Martin Zahálka
Gavin Brown Daniel Kadlec / Miroslav Sabadin/ Štěpán Tuček
Vicki Brownová Karolína Vágnerová / Barbora Vágnerová
Barbara Brownová Vlasta Žehrová / Kamila Špráchalová
Mary Brownová Jana Boušková / Zuzana Slavíková
Strejda Alfons Miloslav Mejzlík / Otto Rošetzský
Technická spolupráce Luboš Loubal, Marian Loubal, Petr Mrázek, Sebastian Ečer, Václav Skalník
Kostymérky Helena Konarovská, Petra Masopustová
Režie Martin Hruška
Překlad Břetislav Hodek
Česká premiéra.
Kde toto představení uvadíme
18.12. DIVADLO LUCIE BÍLÉ PRAHAPodrobnosti v programu
Londýnský taxikář John Brown si dvacet let tajně užívá života se dvěma manželkami. Povedený tatínek má s jednou syna Gavina a s druhou má dceru Vicki. Ti dva mladí se seznámí na internetu a chtějí se osobně poznat. Jejich otec se jim v tom snaží se svým přítelem Stanleyem narychlo a s vypětím všech sil zabránit. Výsledkem je veletok neuvěřitelných typicky cooneyovských zmatků a improvizací v duchu nejlepších tradic anglické komedie, které uspokojí každého – kromě Johna Browna.
Slavný britský autor Ray Cooney je přezdívaný jako mistr frašky (např. Prachy? Prachy!, Rodina je základ státu aj.). Volné pokračování jeho úspěšné komedie "Jeden a jedna jsou tři" uvedeme v české premiéře.
Člověk v prekérní situaci...
Hrdina frašky, nejméně hrdinský hrdina všech hrdinů, je schopen vyvíjet vpravdě hrdinskou aktivitu, aby se dostal
ze situace, do níž byl proti své vůli a doslova „vržen“. To je jeho počáteční nevýhoda: moment překvapení, s nímž souvisí i jisté zpoždění, jež pak bude dlouho marně dohánět. Výchozí danosti se komplikují příchodem nových postav, obvykle těch, jejichž příchod je nejméně žádoucí, a ve chvíli nejméně vhodné.
Podle (pro frašku charakteristického) zákona schválnosti přibývají stále nové a nové komplikace počátečního stavu, sotva jedno nebezpečí zmizí, objeví se další, ještě horší, vychází najevo to, co mělo zůstat utajeno a naopak.
Hrdina jedná, pózuje, vymlouvá, vymýšlí, vysvětluje, lže a zdůvodňuje, skrývá se doslova i obrazně, ale vždy marně, kombinuje,manévruje a taktizuje. Nová setkání, odhalení, nedorozumění, omyly, přeřeknutí si vynucují nové akce
a reakce, stále více hrdinu determinují. Když dojde dech a argumenty, nezbývá než prchat. Nastává útěk, honička.
Fraška je nejfatálnější ze všech dramatických žánrů, je královstvím náhody, škodolibé a zlomyslné, říší, kde platí zákon schválnosti.
Zdeněk Hořínek: O divadelní komedii
(Anatomie frašky - úryvky )
Pražská scéna, 2003