VÍŠ PŘECE, ŽE NESLYŠÍM, KDYŽ TEČE VODA Robert Anderson

Novinky
VÍŠ PŘECE, ŽE NESLYŠÍM, KDYŽ TEČE VODA

Délka představení
s přestávkou cca 2 hodiny 15 minut

Premiéra 12. 6. 1998

harlekyn-agentura

Tři, příběhy jsou velice směšné, ale velice lidské.
V jistých obměnách mohou potkat každého z nás.

osoby a obsazení

Poznání šokem

Herb Miller Petr Nárožný 
Jack Barnstable Jiří Ptáčník 
Richard Pawling Václav Vydra 
Dorothy Eva Janoušková

 

Já jsem Herbert

Herbert Petr Nárožný 
Muriel Libuše Švormová

 

Stopy Holubic

Harrieta Naďa Konvalinková 
George Jiří Ptáčník 
Jill Eva Janoušková 
Prodavač Václav Vydra

 

Režie Pavel Háša

Hudba Petr Mandel
Scéna Milan Čech
Překlad Marie Horská, Ota Ornest
Technická spolupráce Luboš Loubal


 

Kde toto představení uvadíme

11.06. LETNÍ SCÉNA Harfa

Podrobnosti v programu


Tři příběhy (Poznání šokem, Stopy holubic, Já jsem Herbert), které nám autor líčí, jsou velice směšné, ale velice lidské. V jistých obměnách mohou potkat každého z nás.

První z nich - to je zdrcující touha uplatnit se, zviditelnit se, dosáhnout úspěchu stůj co stůj; druhá je o tom, jak veškeré vžité představy o “posvátném svazku manželském” mizí, jakmile více než zralému muži přeběhne přes cestu půvabné mládí; a konečně třetí - dialog starých manželů, jimž se vzpomínky na minulý život a lidé, s nimiž měli co dělat, pletou až k absurditě.

Všechny ty postavy pojednal autor s bujarým humorem, ale současně s láskou; smějeme se jim, ale nevysmíváme, protože nás současně dojímají a cítíme k nim sympatii - mnozí možná i empatii.

 

O čem pojednávají jednotlivé příběhy?

V prvním – Poznání šokem – řeší ředitel divadla s avantgarním autorem v době vzniku hry (1967)
choulostivý záměr uvést na scénu nahatého chlapa. Ředitel chce dokázat, že nenajdou herce,
který by si takovou roli chtěl zahrát, ale připlete se doho ke všemu odhodlaný šmírák a aby dostal šanci je ochoten udělat cokoli ..

Ve druhém – Stopy holubic – řeší unavený manželský pár s prodavačem nábytku problém odděleného lože,
dokud se k tomu nenachomýtne mladá samička, která zatím touží po loži společném.

Poslední – Já jsem Herbert – je divácky vděčným zážitkem dialog věkem již popleteného páru,
zapomínajícího nejenom co řekli před okamžikem, ale přimíchávajícího do rozhovoru jména a milenecké
historky, které prožili s někým jiným.

(Společně s Ladislavem Trojanem se setkávají Květa Fialová a Petr Nárožný také v inscenaci
Aldo Nicolaje Tři na lavičce).

 

Tajemství diváckého úspěchu

„Byla to vlastně taková náhoda. Původně jsem to ani nechtěla zkoušet, uvažte - nahý chlap na jevišti, potom manželský problém odděleného lože a nakonec senilní starý pár blábolící nesmysly, koho to bude zajímat?” vzpomíná Květa Fialová na začátky představení Víš přece, že neslyším, když teče voda. „Nebudeš hrát Květo všechno, jenom tu starou bábu na konci. Zhádáte se tam s Nárožným a doma budeme mít klid,” prozíravě tehdy rozhodl můj miláček (režisér) Pavel.

"Mohu-li hovořit o své roli, tak tajemstvím úspěchu jsou jednoznačně moje prsa a nohy, dosti směšné.
Ale to už stejně všichni ví ,“ směje se Václav Vydra.

„Původně to byly čtyři povídky. Já jsem si vybral pro celovečerní představení tři a dal je upravit panu Ornestovi.
Ty dialogy mě oslovily, jsou řemeslně dokonalé, má to spád. Nicméně není to jen pouhá legrace, ale měla by tam být něžnost, pochopení a soucit. Je to taková vlídná legrace. Já nemám rád takový ten tlustý humor.
Domluvili jsme se s herci, že tomu nebudeme podléhat, i když reakce diváků často svádějí k přehánění.
Nepodbízet se a neflákat,“ prozrazuje Pavel Háša.“

 

Smích nemusí znamenat výsměch

Když roku 1967 došlo na Broadwayi k premiéře veselohry Víš přece, že neslyším, když teče voda, patřil už její autor Robert Anderson hezkou řádku let k nejpřednějším a nejpopulárnějším americkým dramatikům. Měl za sebou několik úspěšných her (Čaj a sympatie, Tichá noc, osamělá noc, Nikdy jsem svému otci nezazpíval atd.). Kromě toho psal pro rozhlas, pro televizi a několik filmových scénářů, jeden z nich (Příběh jeptišky s Audrey Hepburnovou v titulní roli) byl odměněn Oscarem. Dva roky po premiéře v New Yorku uvedla Andersonovu hru tehdejší Městská divadla pražská v Divadle ABC, kde patřila rovněž k nejúspěšnějším inscenacím. V té době už dosáhlo broadwayské provedení přes tisíc repríz a hra se hrála téměř ve všech evropských a několika jihoamerických státech.

Tehdy u příležitosti pražské premiéry jsme autorovi poslali několik otázek. Jedna z nich zněla: „Pracujete pro film, televizi, rozhlas a divadlo. Který žánr je vám nejbližší?“ Odpověděl: „Nejraději píšu pro divadlo. Domnívám se, že lidé mají ze hry s živými herci daleko víc, než v kině nebo v televizi. V divadle mají diváci mnohem hlubší pocit sounáležitosti. V živém divadle z nás první salva smíchu udělá jednu rodinu a tento pocit pospolitosti v nás trvá, ještě když z divadla vycházíme...“

Ota Ornest

 

Napsali v lednu 1999

“Broadwayský úspěch komedií nemusí ještě automaticky znamenat jeho opakování ve střední Evropě. Nicméně Víš přece, že neslyším…je kvalitou ověřenou již Městskými divadly pražskými. Režisér Pavel Háša získal pro spolupráci špičkové herce. Skladba příběhů má správnou konverzační gradaci, diváci slzí smíchy, humor je inteligentní a produkce potvrzuje pravidlo, že divadlo není jen místem intelektuály oceňovaného uměleckého výboje, ale také oázou dobré zábavy.”

Hospodářské noviny


„Je to z rodu vtipných a profesionálně zdatných divadelních konverzaček směřujících k divákovi s poukazem na lidské chybování. Je velmi důležité, aby se tří hříček zmocnili dobří herci, což se v novém pražském nastudování stalo. Kdesi za salvami osvobozujícího smíchu je pak možné nacházet výzvu k pochopení lidských slabostí, jejímž jediným možmým řešením je odpuštění, neboť lidstvo se je jinak řešit nenaučilo.“

J. P. Kříž

Do poloviny roku 2013 v představení účinkovaly Květa Fialová a Dana Morávková,
do roku 2007 Jana Brejchová, do roku 2003 Kateřina Hrachovcová.